Thursday, March 6, 2014

Prečo ísť na leto do zahraničia?

Ak patríte k ľudom, ktorí by chceli cez leto vypadnúť do zahraničia a radi cestujú a spoznávajú nových ľudí, národy, kultúry a popri tom ešte stihnú aj zarábať v rámci nejakej tej letnej brigády, tento post je určený práve pre vás. 


Bol by to príliš dlhý článok na jeden post, rozdelím ho teda na 3 časti, v ktorých bližšie rozoberiem život študenta v zahraničí počas letných prázdnin.

Keďže ešte stále študujem, na cestovanie mi zostáva čas iba cez leto, keď aj zabudnem, že som študentom (Boh žehnaj vysokoškolské 4 mesačné prázdniny). Veľa mojich kamarátov (tiež študentov) trávi letá niekde doma a popri tom brigádujú v obchodných centrách, reštauráciách, kaviarňach, krčmách, kúpaliskách atď. Je to určite fajn leto, však sú v spoločnosti svojich kamarátov, nemusia riešiť ako zaplatiť nájom, dopravu či stravu.
Na druhej strane však zarobia neporovnateľne menšie peniaze, ako keby išli robiť do zahraničia. Len tak pre porovnanie,  na Slovensku brigáduje čašník v bare za 2-3 eurá za hodinu (niekedy aj menej). V Anglicku sa táto suma pohybuje od šiestich libier vyššie, v Dánsku je to napríklad od 13 eur na hodinu. Ale nejde len o peniaze. Možnosť rozšíriť si obzory, spoznať nových ľudí, nadobudnúť nové kontakty (ktoré sa vám v budúcnosti môžu veľmi hodiť) je na nezaplatenie. A práve teraz, počas nášho študentského života, je ten správny čas, aby sme to využili.

Ísť na vlastnú päsť alebo sa spoliehať na agentúru?
Odskúšal som si obidve varianty, ale sympatickejšia mi (a mojej peňaženke) je práve moja vlastná päsť. Dnes vám však poviem, aké je to ísť do zahraničia cez agentúru, a to konkrétne robiť animátora do letného letoviska.

ANIMÁTOR - dream job ? Nie tak celkom...


V roku 2012 som sa rozhodol ísť na casting jednej cestovnej kancelárie, ktorá vyberala animátorov do letných destinácii pre daný rok. Castingu však predchádzalo výberové konanie. Čiže v prvom rade som musel poslať svoj životopis do cestovnej agentúry a potom som čakal, či ma vyberú alebo nie. Vybrali. Priznám sa išiel som tam s malou dušičkou, ako do všetkého, o čom nič neviem, ale skúsil som to.

Ako taký casting prebieha?
Väčšinu času iba čakáte, kým niekto nevyhlási vaše meno alebo číslo. A tak som čakal niekoľko hodín aj ja. Po 3-4 hodinách prišiel ten správny čas. Vošiel som do sály a teraz si predstavte typický americký film o tom, ako si niekto chce splniť sen, výjde na pódium, po ceste zakopne, zneistie a vidí pred sebou v hľadisku porotu, ktorá ho ide hodnotiť. Presne tak to bolo so mnou. Až na to, že som si nešiel splniť sen a nezakopol som. 
Proste som tam prišiel, pozdravil sa, nasilu sa usmial (viete, taký ten úsmev, keď chcete byť strašne sympatickí, ale nakoniec tí pred vami len dvihnú obočie, v horšom prípade vám tento kyslý ksicht opätujú) a povedal som kto som, čo som a čo im idem predviesť. Mohlo to byť čokoľvek čo patrí pod kategóriu "zábava". Ja som si vybral tanec, keďže sa mu dlhodobo venujem a baví ma. Pustil som si cez magnetofón hudbu a začal som tancovať na pesničku od Michaela Jacksona - Don't Stop Till You Get Enough. Perfektný pozitívny song, na ktorý som si pripravil choreografiu, ktorú som pre istotu zabudol hneď, ako prišlo na lámanie chleba a musel som improvizovať.
Ak neviete tancovať, možete skúsiť spev, aerobik, zumbu, vtipy, vtipné scénky, detské animačné tance (to nie je tancovanie, skôr si zo seba robíte srandu) v podstate čokoľvek, čo súvisí so zábavou (nie, pitie tam nespadá).
Po mojom tanečnom vystúpení nasledoval rozhovor s porotou ( tvorili ju manažéri, vedúci, skúsení animátori). Pýtali sa ma na záľuby, prečo by som chcel byť animátorom ("chcem si zarobiť" nie je dobrá odpoveď, tak isto, ako nie je dobrá odpoveď "lebo chcem ísť na leto k moru, najlepšie na Maledivy") a čo je dôležité, keď chcete ísť do nejakej zahraničnej destinácie je, samozrejme, jazyk. Angličtina je nevyhnutnosť. Mali by ste ju ovládať plynule, ak ju neovládate plynule ešte stále sa môžete zachrániť svojím neskonalým zmyslom pre humor a charizmou. Ďalší cudzí jazyk je, prirodzene, ďalšie plus pre vás.

Jedna malá rada. Keď píšete svoj životopis, nepíšte tam zbytočne, pokiaľ to nie je pravda, že hovoríte tromi jazykmi plynule a máte z nich štátnicu C2, oni si to aj tak preveria na spomínanom ústnom pohovore.
Ďalšia dôležitá rada, vždy si naštudujte o danej agentúre nejaké základné informácie, minimálne, aké destinácie ponúkajú toto leto a čo ponúkajú ako novinku leta. 

Po tomto ústnom pohovore nasledovalo dvojtýždňové čakanie, po ktorom mi emailom prišlo oznámenie, či som castingom prešiel úspešne a postupujem na školenie alebo mi ďakujú za účasť, ale, bohužial, nie som pre nich dosť výrazný a vhodný kandidát na to, aby som mohol vykonávať animačné aktivity. 

Keď mi prišiel email, že postupujem na školenie, bol som rád a tešil som sa na predĺžený pobyt niekde v Piešťanoch na komunistickom hoteli, kde za cca 100 eur získam certifikát o tom, že som schopný vykonávať animačné aktivity. Tento víkend sa odohrával približne mesiac a pol pred začatím letnej dovolenkovej sezóny, čiže okolo Apríla/Mája. 

Prečo potrebuje animátor školenie?
Cieľom školenia bolo naučiť nás každodenný režim animátorov v letoviskách vo všeobecnosti. Pracovali sme od rána od 7:30 do 01:00 v noci. Animačný tím v destináciách má za úlohu vytvoriť program pre dovolenkujúcich hostí, a to je presne to, čo sme robili. Po raňajkách sme začali nacvičovať rôzne animačné aktivity (tance pre deti, dospelých, hrali sme sa rôzne detské hry, učili nás, ako pracovať s deťmi, aby sme si udržali ich pozornosť, aby nás poslúchali atď.), po obede sme mali prestávku približne dve hodiny, tak, ako to býva aj v destináciách. Okolo piatej poobede sme sa opäť stretli a pokračovali v nacvičovaní večerného programu, hereckých scénok, speváckych vystúpení a ďalších tancov (presne tých otravných, čo keď ležíte na slnku a chcete sa opaľovať príde za vami premotivovaný animátor a núti vás tancovať nejaký opičí tanec okolo bazéna. Vám to príde strašne trápne a nakoniec ste radi, že ste boli). 
Celé školenie vyvrcholilo vystúpením všetkých účastníkov školenia (cca 60 ľudí) a následnou after party. 
Po školení som opäť čakal približne týždeň, kým mi prišlo finálne rozhodnutie o tom, či ma prijímajú na pozíciu animátor pre letnú sezónu 2012 alebo nie. 

A prijali. :) 

Vtedy si tak poviete, že tá niekoľkomesačná snaha stála za to.  O pár týžďnov mi oznámili, že mojou destináciou bude Madeira (portugalský ostrov). Bol som nadšený, ale to som ani nedúfal, čo tam všetko zažijem a uvidím. Veď pozrite sami:

Jeden z prívlastkov Madeiry je "Ostrov kvetov"




Tradičný madeirský alkonápoj "Poncha"

 
Výhľad z mojej hotelovej izby. Vo väčšine prípadov animátori nebývajú priamo v hoteli. My sme mali šťastie.






Madeirské prírodné bazény. Voda v nich sa vymieňa prostredníctvom obrovských nárazových vĺn

Kedysi takto vyzerali všetky domy na Madeire


From my Dutch friends


Častokrát sa stane, že vám dovolenkujúci prirastú k srdcu

Rybí trh



Delfíny



Excuse me?






Madeira je vulkanický ostrov, pláže tam nehľadajte. Má však iné, oveľa krajšie poklady.

Vďaka nim to nebola iba práca, ale predovšetkým zábava. 

 
Každý večer...
 photo by:Mike Billy
Pokiaľ uvažujete nad možnosťou, rrobiť cez leto animátora, opýtajte sa sám/sama seba:

1. Viem pracovať s deťmi?
A teraz nemám na mysli, či ich viem strážiť 10 minút, kým nepríde mama z nákupu, aby niečo nerozbili. Hovorím o zodpovednosti a o schopnosti hrať sa s nimi, venovať sa im, byť ich kamarát a zároveň získať si ich rešpekt, aby vás poslúchali. Veľa rodičov je takých, ktorí prídu na dovolenku s deťmi a strčia ich do animačného klubu pokojne aj na celý pobyt, zatiaľ čo oni si užívajú zaslúžený pokoj a ticho. Ráno vás už čakajú, aby vám mohli odovzdať deti a častokrát po skončení animačných aktivít ich musíte hľadať, aby ste im ich milované ratolesti mohli vrátiť. Deti sú veľmi úprimné a niekedy až kruté vo vzťahu jeden k druhému. Musíte byť teda aj psychológ, ktorý vie odhadnúť, čo dieťa trápi, ako mu vylepšiť náladu, ako s ním pracovať, keď nemá svoj deň a podobne. Vedia si vás tiež neskutočne obľúbiť a berú vás ako súčasť ich života, čiže po 2 týždňoch, keď vás majú opustiť, nechápu prečo a nechcú ísť od vás preč. Chcú si svojho veľkého kamaráta zobrať so sebou. Lúčenie je vždy ťažké a toto detské špeciálne.

2. Som extrovert, ktorý rád zabáva ľudí ?
Byť animátorom neznamená len starať sa o deti dovolenkujúcich rodičov. Je to ďaleko viac. Musíte vytvárať animačné aktivity aj pre samotných dospelých, lebo koniec koncov, ležať na pláži je fajn prvých pár dní, ale po týždni by sa im už zažiadal aj nejaký pohyb, rozveselenie a zábava. Čiže musíte byť zdatný aj v športe. Plážový volejbal, futbal, vodný aerobik, vodné pólo, petang, bedminton, ping-pong atď. Pretože ľudia sa milujú hrať a keď tvrdia, že nie, tak sa iba hanbia, že by im to nešlo. Čo samozrejme pre animátora nie je žiadna prekážka: "Nevadí, naučíme sa, poďťe, ležali ste už dosť. :D", samozrejme s veľkým americkým úsmevom, lebo musíte byť vždy dobre naladení.

3. Som schopný filtrovať a kontrolovať pocity a situácie ako stres, nervozita, ponorka, homesickness, únava?
Ako animátor ste vždy usmiaty, dobre naladený a život je pre vás iba jedno veľké potešenie. Problémy neexistujú, všetko sa dá vyriešiť ľahko a bez problémov. Smútok, hnev, únava, vyčerpanosť okamžite vymeňte za radosť, nadšenie, energiu a sviežosť, pretože presne toto sú správne prívlastky animátora. Animátor je jedno bezproblémové chodiace šťastie. Možno to znie prehnane, ale kto si zaplatí dovolenku, aby sa potom pozeral na nejakého zdutého animátora, ktorý vraždí pri pohľade na ďalšie decko, ktoré ho hodilo do bazénu len tak, zo zábavy? No nik.

4. Som tímový hráč ?
Tu nie je o čom. Animačný TÍM sa nazýva tímom, lebo pozostáva z viacerých animátorov, ktorí by mali rešpektovať jeden druhého,  mali by si navzájom pomáhať a nie proti sebe bojovať.  Animačné aktivity (športové aj detské) by mali zvládať spolu a vzájomne sa podporovať. Prídu situácie, keď nebudete mať svoj deň, nebudete mať chuť sa non-stop usmievať ani hrať sa s deťmi pexeso už po 587krát. Vtedy nie je nič lepšie ako animátor-kamarát, ktorý vás vie podržať a podporiť. Ste v tom spolu.

Záver
V konečnom dôsledku môžem povedať, že byť animátorom je náročné, ale úžasné zároveň. Práca s ľuďmi ma baví. Je pozoruhodné koľko veľa sa môžete naučiť a koľko rôznych zaujímavých ľudí môžete stretnúť za tak krátku dobu. A k tomu všetkému more, slnko, zvieratá, nové kultúry, národy a priateľstvá. Veľké peniaze tu nezarobíte, ale veľké zážitky sa tu rozhodne dejú.

Ak máte nejaké ďalšie otázky, pokojne ich napíšte pod článok do komentov. :) 



No comments:

Post a Comment

Blogger Template made by pipdig