Tuesday, March 25, 2014

London Experience

 V predchádzajúcom poste som písal o tom, aké to je, ísť na leto do zahraničia cez agentúru. Dnes to bude o tom, aké je to ísť do zahraničia na vlastnú päsť.  Konkrétne sa dozviete viac o tom, aké je to ísť na leto do Londýna, čo vám treba vybaviť, aby vás zamestnali a či sa to vôbec finančne oplatí.


photo by Tereza Marešová

V Júni 2012 som sa rozhodoval, čo s nadchádzajúcim letom. Písal som si s jedným kamarátom z Londýna a navrhol mi, nech prídem na leto do Londýna, že môžem bývať u neho a robotu poriešime na mieste. Keďže sa mi v tom čase zrušil môj odchod do Číny a doma som zostať nechcel, povedal som si áno, Londýn milujem, nie je čo riešiť.A tak som zabookoval letenku, pobalil veci a odletel do Londýna.

Ako sa hľadá práca v Londýne?

Ak máte predstavu, že prídete do Londýna a budete roznášať svoje CV po reštauráciách, baroch, podnikoch a hoteloch s tým, že vás niekto zamestná nie je to celkom tak. Londýn je metropola a ľudí, uchádzajúcich sa o prácu je tu viac ako veľa. V prvom rade, ak chcete v Londýne pracovať musíte si vybaviť NINO. To však nedostanete zo dňa na deň. Čiže začať treba prácou.
 

Ja osobne som pracoval v dvoch zamestnaniach. Do jedného som sa dostal vďaka môjmu kamarátovi a druhé som získal hľadaním. Išiel som po Londýne a akurát na Leicester Square otvárali novú reštauráciu tematizovanú do 50' rokov. Bol vypísaný casting na pracovníkov reštiky, tak som išiel. Uchádzal som sa o pozíciu barista/waiter

Pohovor prebiehal klasicky. Odovzdal som CV a pýtali sa ma, aké mám skúsenosti, kde som už pracoval a hlavne je dôležité odpovedať na otázku "How long do you plan to stay in London?" ZAKLAMAŤ a povedať, že tu už plánujete ostať a túto robotu chcete nastálo. Čo samozrejme nie je pravda, keď tam chcete ísť iba na leto, ale ak budete úprimní, usmejú sa, vrátia vám vaše do podrobna prepracované CV a povedia vám veľa štastia a že toto už nikdy nikde nepovedzte, keď sa budete uchádzať o zamestnanie. Je to logické, pretože oni si musia zamestnancov zaškoliť a investujú do vás nemalé peniaze. Čiže ak tam plánujete zostať 2 mesiace z toho 2 týždne vás zaškolujú, tak to sa im vážne neoplatí.
Po dvoch hodinách od skončenia pohovoru mi prišiel email s tým, že ma berú. A tak som si zohnal druhú prácu :)


Čo je National Insurance Number (NINO) ?
Je to číslo, ktoré má v Anglicko tamker každá dospelá osoba. Je dôležité pre administratívu, poisťovňu, zdravotníctvo, dane, bezpečnostný systém krajiny atď. Mohli by sme ho priradiť ku nášmu číslu občianskeho preukazu.Bez tohto čísla vás nikto nezamestná, pracovali by ste totiž načierno (okay, sú aj takí odvážlivci, ale mááálo).

O NINO možete požiadať na príslušnom úrade - Department for Work and Pensions (DWP). Zavoláte na príslušný úrad, poviete, že chcete požiadať o NINO, zodpoviete im na 1000 otázok - Odkiaľ ste? Prečo ste prišli? Prečo tu chcete pracovať?, Kontaktné info ? Kto je váš zamestnávateľ? Po tomto telefonáte vám vždy veľmi ochotný pracovník úradu stanový termín, kedy bude prebiehať váš pohovor. Väčšinou je to do 2 týždňov od požiadania.

Nasleduje ústny pohovor na úrade. Prídete do budovy, kde je množstvo žiadateľov o toto číslo. Väčšinou sú to imigranti z rôznych kútov sveta. Samozrejme, že som tam stretol slávnu trojku - Slovák, Čech a Poliak ;)

Po niekoľkohodinovom čakaní príde pracovník, skomolí vaše meno (naozaj si dávajte bacha, ako ho vysloví a hlavne aby ste ho rozpoznali, pretože určite nechcete, aby vás vyškrtli len preto, že ste nepočuli svoje meno. Ja sa volám Pribylinec, ale prečítali ma ako "Pribajlinek", tak bacha na vec!)
Na pohovor si musíte priniesť nejaký poštu, kde je adresa vášho trvalého bydliska a list od zamestnávateľa, že vás zamestnáva.
Samotný pohovor pripomína skôr výsluch. Chcú o vás vedieť všetko. Najmä ich zaujíma prečo ste tu, čo tu chcete robiť, kde bývate ale tiež sa pýtajú na otázky ohľadom rodiny, zdravia a veľa na prvý pohľad nepodstatných vecí. Pracovník vypisuje asi 10 stranový dotazník o vašej osobe, nakoniec si oskenuje váš občiansky a dá vám to celé podpísať. Najskôr o 2 týždne až mesiac by vám malo prísť poštou rozhodnutie o pridelení/nepridelení NINO na vašu adresu.

Nikde nie je napísané, že vám toto číslo 100% dajú. Be impressive!

Je Londýn finančne náročný?

JE a veľmi!
Ale dá sa to zvládnuť. Ak ste šikovní.
Strava v Anglicku je o dosť drahšia ako tu na Slovensku. Záleží na tom, ako sa budete stravovať. Ale rožok s treskou tam nehľadajte. Fast Foody a potravinové reťazce  sú určite priateľskejšie ako reštaurácie. Ovocia a zelenina sú však drahé.
Čo som jedol?


Ďalšiou nepríjemnou finančnou položkou je doprava a teda metro. Najlepsie je vybaviť si OYSTER CARD . Funguje ako električenka alebo preukážka. Každý týždeň si ju nabijete na 7 dní za nejakých 30 libier. A platí vám ako na metro, tak aj na autobusy po celom Londýne.
Alebo si obstaráte vintage bicykel a budete in. ;)




Londýn je mesto, v ktorom si viem reálne predstaviť život. Stretol som tu mnoho úžasných ľudí, kolegov z rôznych kútov sveta, ktorí mi dali do života veľa. Toto mesto ponúka nekonečné možnosti a podporuje jedinečnosť osobností. Je to módny raj a mesto s krásnou kultúrou a históriou. Londýn je mesto pre odvážnych ľudí s jasnými cieľmi. A preto ho milujem.


Londýn mojím okom

















No comments:

Post a Comment

Blogger Template made by pipdig